mandag 16. desember 2013

Promoteringsplan og forsvarstale

Promoteringsplan for en bedrift:
Nytt klesmerke/nettbutikk –
Det har blitt startet en ny nettbutikk for klær. Nye moteklær med en prisklasse som når ut til middelklassen. Fine klær til en middels pris, for alle aldre. Ekte butikker er ut, nettbutikker er in. Først må man bygge opp en fin og moderne nettside, men ikke for skrikende eller rotete. La det gå i rolige farger, og la det være enkelt å navigere seg frem.

 Man kan ikke nå ut til folk uten å ha en form for reklame. Kan begynne med Facebook-annonser, som folk pleier å se og gjerne bli litt nysgjerrige av. Prøv å ha annonser i moteblader. Annonsene bør vise noen av klærne og noe annet som appellerer til alle aldre. Vis gjerne bilder av unge folk. Få frem de gode sidene med bedriften. Er de imot barnearbeid? Er klærne laget av de rette materialene? Få frem dette, og vis at bedriften er en god bedrift.

Ingenting lokker til seg norske kunder som tilbud og rabatter. Ha gjerne et velkomsttilbud. Første kjøp kan du få to for én, 30% rabatt, gratis shipping, osv. Du kan også sponse andre bedrifter og få navnet til din bedrift vist mer i offentligheten. Nå begynner fremtidige kunder å strømme inn. Folk er veldig interessert i å spare mest mulig penger. Tilbudet bør være over en begrenset tidsperiode.

For å nå helt ut kan du til og med lage en reklame som blir vist på TV. Lag gjerne en morsom reklamefilm, som påvirker følelsene til seeren. La seeren høre hva siden har å tilby, og få dem til å huske navnet på bedriften. Neste gang denne personen trenger å kjøpe seg nye klær vil den forhåpentligvis tenke på reklamen og bruke nettbutikken.



En miljøvennlig politiker har blitt kritisert fordi han har brukt fly som fremkomstmiddel.
Tale til pressekonferanse:

”Jeg forstår at det har vært en del kritikk om meg i media i det siste. Jeg har brukt fly som fremkomstmiddel i litt for mange sammenhenger. Media har hengt over meg, og lar meg ikke glemme denne ene feilen. Som politiker er det viktig for meg å være et forbilde for dere, og jeg forstår at jeg har dummet meg ut. I  mitt yrke er det viktig å være på steder til rett tid. Fly er det raskeste fremkomstmiddelet vi har til nå. Vi vet ikke om det kanskje kommer en ny rask og miljøvennlig fremkomstmåte i nærmeste fremtid. Derfor har jeg benyttet meg av fly, simpelthen fordi det er det raskeste. Jeg ser frem til den dagen vi har finner en mer miljøvennlig måte. Jeg bruker kun fly når jeg ikke har tid til noe annet. Hverdagen min er dessverre hektisk, og derfor passer det ikke alltid med tog og buss. Kollektive transportmidler er noe jeg benytter meg svært mye av ellers. Forhåpentligvis vil jeg bruke kollektive transportmidler mye mer i fremtiden, og forhåpentligvis vil dere også det. Takk for meg.”

Politikeren har nå unnskyldt seg, og fått forklart hvorfor han har gjort som han har gjort. Han har ikke benektet det han har gjort, men innsett feilene sine, og sagt at han er lei seg for det han har gjort. Han har også nådd ut til folket ved å forklare hvorfor, og at han skal gjøre alt han kan for at det ikke skal skje på samme måte igjen. Man skal ikke benekte for det man har gjort, heller bare bortforklare det. Han sier at media har hengt over han, og folk får gjerne sympati når de hører dette. Han relaterer seg også til andre mennesker.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar